Mam konto
Nie mam konta

Zaloguj się

Ograniczenie prędkości poprawia bezpieczeństwo i jakoś powietrza


 

Jak informuje "Gazeta Krakowska", jedna trzecia ulic w Krakowie jest strefą Tempo 30. Oznacza to, że na ulicach o łącznej długości 467 km nie wolno przekraczać 30 km/h. Wyjątek stanowią jedynie główne szlaki komunikacyjne np. aleje Trzech Wieszczów.

Zmiany w Krakowie są wprowadzone stopniowo. Najczęściej ma to miejsce przy remontach ulic. Prawdopodobnie "Tempo 30" zostanie wprowadzone na wszystkich ulicach Krakowa.

Podejście takie wynika z dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy względów bezpieczeństwa. Jak pokazują badania, pieszy potrącony przez samochód poruszający się z prędkością 30 km/h ma aż 90 proc. szansy na przeżycie wypadku niż pieszy potrącony przez samochód poruszający się z prędkością 50 km/h. Jeśli dopuszczalna prędkość wynosi również 30 km/h,  to nie ma sensu budowania oddzielnej infrastruktury dla osób poruszających się na rowerach. Druga kwestia bardzo istotna z punktu widzenia mieszkańców Krakowa to wpływ prędkości na jakość powietrza.

Na początku 2020 r. "Deutsche Welle" poinformowało, że zdaniem niemieckich ekspertów ograniczanie prędkości do 30 km/h pozwala na redukcję przekroczeń rocznych norm o połowę.

Niemiecki przykład pokazał również, że prędkość 30 km/h jest skuteczniejsza niż zakaz wjazdu dla starych samochodów. Wynika to z kilku faktów.

Pierwszy fakt dotyczy tego, że strefa "Tempa 30" praktycznie nie ma ograniczeń. Można nią objąć znacznie większe części miasta bez wywoływania trudności komunikacyjnych. Drugi argument przemawiający za "Tempo 30" to to, że nie wymusza na nikim zakupu nowego samochodu. Po trzecie, przy prędkość 30 km/h układ hamulcowy nie jest narażony na większe zużycie. Powstaje więc mniej cząstek, które zalegają na drodze.

gazetakrakowska.pl/Oli/Fot. freepik

 

 

"Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treści odpowiada wyłącznie Fundacja Polska Ziemia"