Mam konto
Nie mam konta

Zaloguj się

Pierwszy taki wyrok w Polsce! Nie wolno reklamować wycinania filtrów DPF


Po niemal dwóch latach procesu sąd w Jeleniej Górze uznał, że mechanik nie miał prawa reklamować wycinania filtrów DPF. Jest to pierwszy taki wyrok w Polsce. Czy możemy spodziewać się kolejnych pozwów?

Dolnośląski mechanik oferujący wycinanie filtrów DPF został pozwany przez fundację "Frank Bold". Reklama mówiąca o wycinaniu filtrów DPF została zauważona przez prawników fundacji oraz aktywistów z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego.

Prawnicy w wysłanym piśmie zwrócili się do prowadzącego warsztat o usunięcie ogłoszeń oraz pouczyli go obowiązującym w Polsce prawie. Mechanik pismo odebrał, ale nie zareagował. Nawet po otrzymaniu pozwu nic nie zrobił.

Przed sądem mechanik tłumaczył, że auta, w których wycinał filtry DPF, nie są przeznaczone do poruszania się po drogach, ale do brania udziału w rajdach. Mechanik zeznał również, że informował swoich klientów o tym, że poruszanie się samochodem z wyciętym filtrem DPF jest zabronione.

Prawnicy z fundacji Frank Bold w złożonym pozwie powołali się na artykuł 80 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przepis ten mówi, że "reklama lub inny rodzaj promocji towaru lub usługi nie powinny zawierać treści propagujących model konsumpcji sprzeczny z zasadami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju(…)"

Zgodnie z art. 328 Prawa ochrony środowiska organizacja ekologiczna może wystąpić z pozwem o zaprzestanie reklamy i promocji towaru lub usługi, jeśli reklama lub promocja jest sprzeczna z art. 80.

Po niemal dwóch latach procesu sąd przyznał rację fundacji i nakazał mechanikowi usunięcie wszystkich reklam dotyczących wycinania filtrów DPF oraz obciążył go kosztami procesy, w tym kosztem powołania biegłego.

smoglab.pl/Oli/Fot.Pixabay

"Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treści odpowiada wyłącznie Fundacja Polska Ziemia"